Aşırı yağışlar arıların yumurtlama dönemini geciktirdi
ÊLIH - Hezo ilçesinde arıcılık yapan Mehmet Aydın, kış mevsiminin sert geçmesi ve aşırı yağışlardan kaynaklı arıların yumurtlama döneminin geciktiğini söyledi.
Zengin bitki örtüsüne sahip Êlih’in Hezo (Kozluk) ilçesi, arıcıların uğrak yerlerinin başında geliyor. Arıcılar, yumurtlama ve larva döneminin başlamasıyla ilçeye akın etmeye başladı. Arıcılar, Mayıs ayıyla birlikte kovanları Selibê Bölgesi'ne getiriyor. Mûş, Amed, Mêrdîn ve Sêrt'en çok sayıda arıcı bölgeye gelerek, arıların yumurtlama ve larva sürecinin tamamlanmasını bekliyor. Arıcılar daha sonra Colemêrg ve Bedlîs'in yüksek rakımlı yerlere gidiyor.
‘BAL ÜRETİMİ AZ OLACAK’
8 yıldır arıcılık yapan Mehmet Aydın (48), "Arıcılık masraflı bir iş, ancak güzel yanları da var. Bir yıl içerisinde 2 ya da 3 kere yer değiştiriyoruz" dedi. Tek geçim kaynağının arıcılık olduğuna dikkati çeken Aydın, "Elimden başka bir işi gelmediği için bu işe giriştim. Bu yıl Gever (Yüksekova) tarafına arıları götürme planım var. Eğer orada tütsü varsa yüksek verim almayı düşünüyorum. Nefel ve tütsü balı daha kaliteli oluyor. Tabi adını bilmediğim dikenli bitkiler de var. Bu saydıklarım polen açısından verimli bitkiler. Bu bitkilerden dolayı arıları yüksek rakımlı yerlere götürüyoruz" diye konuştu.
Kış mevsiminin sert geçmesi ve aşırı yağışlar nedeniyle arıların büyük bir kısmının öldüğünü söyleyen Aydın, "Bahar yağışlarından dolayı da arıların yumurtlama süresi gecikti. Ondan dolayı bu yıl bal üretimi az olacak diye düşünüyorum. Daha önceki yıllarda bal üretimi iyiydi” dedi.
Temmuz ve Ağustos aylarında kovanlardaki balı topladıklarını belirten Aydın, "Şuanda da az miktarda bal üretimi var. Ama bu bal ile arı ancak kendini besleyebiliyor. Ondan dolayı Temmuz ya da Ağustos ayı gibi balı kovanlardan topluyoruz. Tabi kovandaki bütün balı da almıyoruz. Bir dahaki yıl için kovanda 5 ya da 6 çıta bal bırakıyoruz. Çünkü yılın kalan aylarında arı o balla beslenecek” diye konuştu.
MA / Ozan Bayındır